Maharaj Film İncelemesi: Junaid Khan Yeni Aamir Khan Olabilir Mi?
Herkese merhaba Ne İzledik okuyucuları.
Geçtiğimiz Ocak ayında sosyal medyaya bir görüntü düştü. Aamir Khan’ın yanındaki genç ve yakışıklı beyefendi dikkat çekti hatta o beyefendiyi Henry Cavill’e benzetenler de oldu. Sosyal medyada ilgi gören bu adam Aamir Khan’ın oğlu Junaid Khan’dan başkası değil.
Aamir Khan’ı hepimiz biliyoruz. Oynadığı sosyal drama temalı filmleri yıllarca ülkemizde ilgi gördü, oyunculuk dışında da yaptığı hayır işleriyle de gönüllerimizi kazandı. 59 yaşına 50’den fazla film sığdıran usta oyuncunun artık bir veliahtı var. İlk eşinden olan oğlu Junaid Khan, 2024 yılında oyunculuğa giriş yaparak ”ben de varım” dedi.
Aslında Bollywood’u yakından takip edenler bilir ki Junaid’in sektöre ilk girişi değil. Oyunculuğa giriş yapmadan önce babasının filmlerinde yapımcılık ve yönetmen yardımcılığı yapıyordu. Reklamcılık sektöründe de kamera arkasında yer alıyordu. Oyuncu olarak ilk çıkışını 21 Haziran 2024’te Netflix orjinal yapımı ‘’Maharaj’’ filmiyle yaptı.
İlk film tercihi için fazlaca cesur bir rol tercih eden Junaid’e, yeni jenerasyonun gözde isimlerinden Sharvari Wagh ve usta oyuncu Jaideep Ahlawat eşlik ediyor. Bu yazımızda ise Maharaj filmini inceleyeceğiz. Umarım keyif alırsınız.
Karsan isimli basit bir adam sesini nasıl yükseltti ve koskoca ülkenin kaderini nasıldeğiştirdi? Herkes ona karsıyken nasıl direndi?
Film, 1862 yılında dini lider olan Jadunath Maharaj’ın, sosyal reformcu olan Karsandas’a açtığı ‘’Maharaj İftira Davası’’na dayanır.
Gerçek hayattan uyarlanan filmde JunaidKhan, ilerici düşünen, sosyal reformcu bir gazeteciyi canlandırıyor. İnsanların dinini sömüren dini tarikat liderini de Jaideep Ahlawat canlandırıyor.
Film başlı başına ağır ve korkunç içeriğe sahip olduğu için, olabildiğinde daha az rahatsız edici şekilde anlatmaya çalışacağım.
Maharaj Ne Anlatıyor?
Karsan, bağımsızlık dönemi öncesi Hindistan’da ilerici düşür, feminist ve sosyal reformcu bir adamdır. Ailesi öldükten sonra dayısı ve teyzesiyle birlikte yaşamaya başlar. Yaşadığı bölge olan Haveli’de çok fazla kutsal alanlar olduğu için o bölgeyi JJ yani Jadunath isimli din adamı yönetmektedir. JJ, insanların inançlarını sömürerek kendisini kutsal bir ruhani lider olarak tanıtıp tapmalarını sağlamaktadır.
Hinduizm’de yaygın olan bhakti kültürünü ve Charanseva uygulamalarını kendine göre yorumlayıp insanların beynini yıkamaktadır. Bhakti, insanların tamamen kendini tanrıya adamasını temsil eder. Charanseva ise yaşlı ve ruhani dini liderlere görülen saygıyı temsil eder. Bu ritüel de müritler dini liderlerinin ayaklarını yıkayarak onlara olan saygısını gösterir.
Başlı başına rahatsız edici olan bu ritüeli Jadunath kötüye kullanmıştır. Kutsama amacıyla seçtiği genç kızları ‘’charanseva’’ yapma amacıyla odasına çağırır. Belli bir para karşılığı bu uygulamayı izlemek isteyen erkeklerin gözü önünde genç kızlarla cinsel ilişkiye girer.
Yıllardır devam eden bu ritüelde aileler kendi kızlarının seçilmesini çok isterler. Seçilen aileler de kutlama yapar. Jadunath, bu ritüeli kendi lehine çevirerek, kast ve ekonomik hiyerarşileri güçlendirmenin bir aracı haline getirdi ve saygıyı boyun eğmeye dönüştürdü.
Karsan (Junaid Khan) bu ritüellerden tamamen rahatsızdır fakat nişanlısı Kishori (Shalini Pandey) ise Haveli’nin ruhani liderine inanan, kendini adayan genç bir kızdır. Holi kutlaması sırasında Kishori, dini lider Jadunath’ın dikkatini çeker ve charanseva yapması için odasına çağırır.
Kishori kendisinin seçilmiş olduğuna inanarak bu ritüeli seve seve yerine getirmiştir. Bu durumdan rahatsız olan Karsan, nişanı bozar fakat kendi ailesi de dahil herkes dindar olduğu için toplum tarafından dışlanır. Kishori yaptığının yanlış olduğunu fark ettiğinde ise artık çok geçtir. Sonsuza kadar Karsan’ı kaybetmiştir. Bu duruma dayanamayan Kishori arkasında bir mektup bırakarak intihar eder.
Karsan, toplumun fikirlerinin kolayca değişmeyeceğinin farkında olsa da kendi inandığı fikirlerin arkasında durmak ve tarikatın kötü tarafını göstermek için Jadunath’a savaş açmaya hazırdır. Kendi görüşlerinde birkaç insan toplayarak kendi gazetesini çıkarmaya başlar. Tabiki bu hiç de kolay olmayacaktır.
İşte tam da bu noktada hayatına Viraaj (Sharvari Wagh) isimli devrimci bir genç kız girer. Bu ikilinin çıkardığı gazeteler tarikatın müritleri tarafından ele geçirilip yakılmaktadır. Karsan ne yapıp edip yazısını Satyaprakash gazetesinde yayınlar. Bu yazısında sadece Jadunath’dan değil, evli olmayan kızlarını ve yeni evli eşlerini tarikata cinsel obje olarak sunan babalar ve eşlerden de bahseder.
adunath bu hareket karsışında delirir ve insanların Karsan’atepki göstermesini ister. Karsan kendisinden özür dileyesiye kadar bütün dini ibadet yerlerini kapattırır, dindar insanlar sabah ibadetlerinden önce oruçlarını bozamazlar. Fakat Karsan’ı pes ettiremeyince son kozunu oynar ve Karsan’a yazılarından dolayı iftira davası açar.
Böylelikle Hindistan’da tarihte kayıtlara geçen ilk dini mahkeme, 1862 Maharaj İftira Davası olarak geçer.
Gerçek bir hikayeye dayanan film, verilen izlenimin aksine bir mahkeme filmi değil. Bhakti kültürünü benimseyen toplumun ve bunlardan faydalanan tarikatın iç yüzünüaçıkça gösteren bir film niteliğinde. Aynı zamanda Karsandas Mulji isimli devrimci, cinsiyet eşitliği, kadın hakları ve toplumsal değişimin sadık bir savunucusudur.
Bir bakıma günümüzün ‘’Me Too (Ben de)’’ hareketi gibi kampanyaların öncüsü olarak kabul edilir. Yönetmen Sidharth P. Malhotra, tarihi gerçekleri bozmadan ve hiçbir inancı incitmeden filmi açık bir şekilde seyirciye aktarmıştır.
Kişisel bir yorum yapacak olursam, bu tür filmlere ihtiyacımız var. 2024 yılına gelmemize rağmen dini sömüren tarikatlar hala en büyük sorunumuz. Bu tür kötü ritüeller hala her dinde var malesef. 14 Haziran’da çıkması planlanan film, bazı Hindu topluluklarının tepkisi sebebiyle yayın tarihini 21 Haziran’a çekmiştir.
Buna rağmen film yeterli derecede ilgi görmüştür. Junaid’in ilk filmi olmasına rağmen kamera önünde yabancılık çekmemesi ve yeterli düzeyde oyunculuk sergilemesi takdire şayan. Kendisine oyunculuğa hoşgeldin diyor ve yeni projelerini merakla bekliyoruz. Şimdiden imzaladığı filmlerle sektörde uzun süre kalıcı olacağının sinyalini veriyor. Umarız babası kadar başarılı bir oyuncu olur.